A több éven át fejlesztett, vadonatúj vegyületeket tartalmazó gumikeveréknek és az alacsony mintázottsági aránynak köszönhetően az abroncs száraztapadása kiemelkedően magas. A Michelin által szabadalmaztatott ACT+ technológia révén az oldalfal rendkívül merev, megnövelve ezzel a gép stabilitását, mégis képes olyan komfortérzetet produkálni, ami korábban nem volt jellemző a szupersport abroncsokra.
Természetesen ez a modell is 2CT+ technológiával készült, mely segít az abroncs életciklusa alatt a mindvégig homogén kopáskép megőrzésében. A vállrészek felé haladva egy lágyabb anyagösszetétellel találkozhatunk, ami garancia rá, hogy nagy dőlésszög esetén is kontrollálható marad a motor, és nem veszít tapadást erős kigyorsítás során sem.
A mai, rendszámos superbike-ok legerősebb tagjai is rendre 200 kiló alatt mérlegelnek, míg legnagyobb forgatónyomatékuk alulról súrolja a 110-120 Nm-t. Ezzel szemben a túravezetői teendőket ellátó ZZR1400 – csomagokkal együtt – majdnem három mázsa, viszont nyomatéka meghaladja a 150 Nm-t, tehát minden tekintetben legalább másfélszeres terhelést tó a gumira.
Arról nem beszélve, hogy az Alpok vagy a Fátra lankáin korántsem ideálisak a körülmények, gyakran párás reggelente az aszfalt, a hőmérséklet pedig nyár végén 5-6 fokra csökkenhet, ami köztudottan nem kedvez a „melegkedvelő” abroncsoknak. Mégis, a Power RS teszi a dolgát, csupán az első néhány kanyarban érezni bizonytalanságot, de amint a tempó és a tömeg révén bemelegszik, bátran döntögethető a motor. Az ABS szinte munka nélkül marad, miként ez az első köpeny, mely tulajdonképpen feleslegessé teszi a Kawa – nem létező – kipörgésgátlóját is.
Nem véletlen, hogy a nemzetközi teszteken is rendre azt emelték ki, hogy ha jó minőségű az aszfalt, akkor a Power RS stabilitása egyszerűen páratlan, maga mögé utasítja legfontosabb vetélytársait, hátrányként inkább a hosszú távú, országúti használat melletti viszonylag nagy kopást rótták fel neki.
Ismerve, hogy a Pilot Power 3 nem húzta tovább tízezer kilométernél, sőt túrasportgumit is vettünk már le 9500-nál, ezért azt gondoltuk, az ultrapuha Power RS legfeljebb négy-ötezret tud majd az izmos motoron. Az első mérések szerencsére rácáfoltak sejtéseinkre: 2055 kilométer után 4,5 mm-t mutat a tolómérő a hátsó gumi legkisebb barázdáiban, a szélén 4,8-at.
Igyekeztünk kihasználni a kora ősz utolsó napos hétvégéit, így hát felkerekedtünk, hogy a kanyarvadászok kedvenc alkalmazása, a
Kurviger.de segítségével minél kacskaringósabb utakon motorozzunk a lengyel határig és vissza. Sikerült is csokorba gyűjteni a legkacifántosabb szakaszokat: jártunk a Börzsöny és a Cserhát tájain, ismét felfedeztük, milyen parádés szerpentint rejt a Breznóbányára (Breznov) vezető 529-es, hogy az Alacsony-Tátrát átszelő 72-es utat, illetve a hegyet keletről megkerülő 66-ost és 67-est ne is említsük.
Két nap alatt ismét közel ezer kilométert tettünk meg, így immáron 2988 kilométert futottak a Michelin Power RS abroncsok, s ebből 4-500-at autópályán gyűjtöttünk be. Elégedetten tapasztaltam, hogy ennek dacára kockásodásnak, élnek, rendellenes kopásképnek nyoma sincs, ugyanolyan csodásan kerek, csúcsos a profil, mint újkorában, csak a mintamélység változott.
Hogy mennyit is? Nos, háromezer kilométernél 3,65-öt mérek a hátsó közepén, míg 3,9 mm-t a szélén, vagyis folytatódik a tendencia – nem egészen egytized milliméter fogy száz kilométerenként. Ennél sokkal fontosabb, hogy a kopás dacára a remek tulajdonságok mit sem változtak, továbbra is élvezem a soha nem tapasztalt stabilitást, amire eddig egyetlen sport- vagy túrasportabronccsal sem volt példa. Tényleg nagyítóval kell keresni az olyan útszakaszokat, ahol durva gázadásra elforog a hajtott kerék, a hagyományos, fekete aszfalton pedig ez szinte kizárt – a 150 Nm-es forgatónyomaték is kevés ahhoz, hogy megviccelje a Power RS-t. Ahogy az előző részben is említettem, egyetlen apró negatívum az eső áztatta, hideg aszfalt, itt érdemes kicsit spórolni a gázzal, de ez sem olyan mértékű, hogy ne lehetne ősszel is bevállalni miatta egy ilyen Tátra-túrát, ahol hidegre és esőre egyaránt nagy esély van.
Ha jobban belegondolunk, ez a kopáskép annyit tesz, hogy egy átlagos méretű, kevésbé nehéz és erős motoron – például egy 600-as, 750-es sornégyesen – simán kibír egy szezont a kimondottan puha keverékű Michelin Power RS, egyáltalán nem elképzelhetetlen a 7-8 ezer kilométeres futásteljesítmény. Emellett megadja azt a szabadságot a motorosnak, hogy országúton és pályanapokon ugyanazt a szettet használhatja, hiszen az már bizonyos, hogy – amíg száraz időben motorozol – mindkét környezetben jelesre vizsgázik.
Legutóbb késő ősszel jelentkeztünk a Power RS hosszútávú tesztjével, akkor a Tátra szerpentinjein tettük próbára az abroncsokat. Azóta újabb 1400-1500 kilométert gyűjtöttünk a papucsokba, ennek jó része a Mecsek lankáin jött össze, de jártunk párszor a Kakucs-ringen is, a kisebb, városon belüli kanyarokat nem is említve. Jelenleg 4421 kilométernél járunk az ötezer kilométeresre tervezett teszten, s az már egyértelműen látszik, hogy a Power RS lazán teljesíti a távot. Noha idén többször is kénytelenek voltunk autópályán motorozni, semmi nyoma rendellenes kopásnak, autópálya-élnek, a profil ugyanolyan csodásan gömbölyű, mint újkorában.
Több túrasportguminál tapasztaltuk, hogy a mintázat utolsó 1-2 milliméterén drasztikusan romlanak a köpeny tulajdonságai, könnyebben megcsúszik, kevésbé stabil tempós kanyarokban és hasonlók, ám a Michelin egyelőre nyomát sem mutatja ilyesminek. Hogy mennyi az annyi? Nos, középen már csak 3,12 mm-t – a széleken meg 3,56-ot – mérhetek a következő nagy túra előtt, vagyis bő másfél milliméterre járok a KRESZ-ben előírt minimális barázdamélységtől.
Most már bizonyos, hogy az ötezer kilométerre tervezett teszt jóval később fut ki, már csak azért is, mert a következő túránk az Alpokba vezet, ahol újabb nagyjából 1500 kilométert gyűjtünk, vagyis 6-7000 kilométer lesz a Power RS-ben a következő bejelentkezésre.
Olvass tovább vagy Kattints a képre és válaszd a te méreted!
A Michelin a Motor Gp-be történő visszatérésekor feltételként szabta a 17”-os kerékméretre való váltást azért, hogy a versenysorozatban szerzett tapasztalatokat, minél egyszerűbben ültethessék át a közúti használatra gyártott abroncsokba. A Power Rs mintázat az első termék a Michelin palettáján, ami valós Moto Gp versenytapasztalatokat hasznosít, ami ezáltal messzemenően túlmutat egy átlagos közútra tervezett szupersport abroncs tudásszintjén. Teszteredményei alapján, a kezelhetőség, és a száraztapadás jellemzőiben nagyságrendekkel jobban teljesít konkurenseihez mérten, míg nedves tapadásban is sikerült az erős középmezőnyben maradnia, az alacsonyabb mintaarány ellenére. A hátsó abroncs szerkezete forradalmi, és egyben vadonatúj szabadalom a Michelintől. Az abroncs teherviselő szerkezetét alkotó karkasz, a peremhuzalokon átlapolva, egészen az abroncs koronarészéig nyúl vissza, így az oldalfal dupla rétegvastagságot kap. Ezzel a megoldással a koronarész flexibilis marad, ami növeli az érintkezési felületet, és a komfortot, míg az oldalfal kellő merevséggel fokozza a stabilitást, ami a kanyarsebesség növeléséhez szükséges. Az első abroncs profiljának alakját a versenyzésben szerzett tapasztalatok alapján úgy formálták, hogy a bekormányzási erő alacsony legyen, az ívtartás pontos, a manőverek közben pedig az abroncs viselkedése homogén, és mindig kiszámítható maradjon. A tartósságról, és az egységes kopásképről a jól ismert Michelin 2CT+ technológia gondoskodik. Az abroncs koronarészének középső sávját olyan vegyületek alkotják, melyek kopásállók, és kevésbé hajlamosak a túlmelegedésre erős gyorsítások, vagy nagy fékerők átvitele során. A vállrészeket lágyabb összetételű keverékek alkotják, ami fokozza a kanyarstabilitást, és a tapadásérzetet a versenypályán, vagy a közúton egyaránt. A teljes futófelület mintázottsági aránya 6,2% (viszonyítási alapként Pilot Road 4 – 14%, Pilot Power 3 – 10%), a vízgyűjtő csatornák alakjának, és a keverékben felhasznált adalékoknak köszönhetően, azonban így is kellő biztonsággal kezelhető vizes útfelületen. Az így nyert slick felületek pedig egyedülállóan kiemelkedő tapadásérzetet nyújtnak a legtöbb útfelületen, legyen az versenypálya, hegyi szerpentin, vagy a munkába vezető út.
A közösségi médiában is állandó a jelenlétünk, ha a legfrissebb motoros hírekről első kézben szeretnél értesülni, a facebook.com után írd az /R17.hu-t, vagy csak kattints a lentebbi ikonok egyikére. A Youtube-on motorgumikról találhatsz termékvideókat, a Google+on pedig mindenből egy kicsit többet adunk, több kép, több videó.