00000
|
elégedett vásárló 2007-óta |
A www.hegylakok.hu motoros magazin jóvoltából egy hosszútávú teszt
vette kezdetét a Michelin PilotRoad3 és a Metzeler Roadtec Z8 részvételével,
aminek történéseiről folyamatosan beszámolunk.
Ime a második rész:
“A ZZR1400 erejét jól mutatja, hogy a legtartósabb hátsó abroncsok is maximum
4000 mérföldet (6-7000 kilométert) futnak el a 203 lóerős motoron” – olvashattuk
az amerikai kollégák beszámolóját nagyjából egy éve, a motor megvásárlásakor.
Amikor a Bridgestone BT014-et mindössze 3000 (!) kilométer után kellett lecserélnem,
mert a mintamélysége már elérte a műszaki vizsgához még éppen megfelelő szintet,
kezdtem komolyan venni a nagy víz túloldaláról származó jóslatot… Tovább
A Michelin PilotRoad3 motorgumikat itt találod.
A Metzeler Z8-as motorgumikat itt találod.
Komoly tehertétel, ha a szezont úgy kell elkezdenünk, hogy a tervezett 8-10000 kilométer alatt
várhatóan két, vagy akár három (!) hátsó gumit kell majd elhasználnunk – márpedig a gyárilag
felszerelt BT014 csekély futásteljesítménye ezt vetítette előre. A Michelin Pilot Road 3 vásárlásakor
sem voltam egészen nyugodt, hiszen a híresen tartós guminak nem szokványos terhelést kellett
kiállnia: négyezer kilométer, melyből legalább kétezret autópályán, közel fél tonna (!) terheléssel
kellett kibírnia, a fennmaradó távolságot pedig a motor karakterétől idegen, második ill. harmadik
fokozatban teljesített, szűk hegyi szerpentineken kellett abszolválnia.
Guminyomás beállítva, a védőréteg óvatosan lekoptatva, motor felpakolva – a mérleg 440
kilogrammot mutat megtankolva, utasokkal együtt -, vagyis minden adott, hogy elkezdjük a
hosszútávú tesztet. Persze ezzel párhuzamosan a Metzeler Z8 Interact is vallatásra került,
ugyanazon útvonalon, de eltérő kihívások mellett. A nagy Z-s Kawa ugyan kisebb tömegterhelést
jelentett az egykomponensű, változó övszerkezetű guminak, de az agresszívebb felhasználás miatt
itt is komoly kopásra számítottunk, főleg a hegyvidéki szakaszokon, ahol a sportos motorral,
egy személlyel, komoly tempót lehetett menni.
A teljes igazsághoz tudni kell, hogy a korzikai aszfalt nem említhető egy lapon a hazai, vagy akár
környékbeli utak minőségével. Az egy hetes motorozás után a hat motoros egyszerűen csak
“utcai Hungaroring”-nek nevezte a Cargeséből induló hegyvidéki etapokat, hiszen az aszfalt minősége
valóban a legjobb versenypályákkal vetekszik, a tapadása kiváló, de ennek megfelelően a gumi
koptatásában is nagy szerepe van.
A Michelin Pilot Road 3 és a Metzeler Z8 Interact új állapotban közel hét milliméteres mintázattal
rendelkezett a gumi középső futófelületén, a szélein ez az érték öt milliméterre csökkent. Mivel
ilyen terhelés mellett hatezres futást jósoltak a nagy ZZR-re, mi is arra számítottunk, hogy a legjobb
esetben is megfeleződik az újkori érték, és az itthoni mérések nagyjából három millimétert fognak
mutatni, miközben a forró gyorsforgalmi utak és a nagy súlyterhelés miatt már komoly “autópálya-él”
fog látszódni a gumi középső részén.
A Michelin mérnökei azonban rácáfoltak az amerikai srácok számításaira, ugyanis meglepően vérmes,
több mint öt milliméteres (!) mintamélységet mértünk a futófelületen négyezer kilométert követően,
vagyis bő másfél millimétert fogyasztott csak el a kétszáz lóerős motor az eredeti mintázatból. A
szélein sem rosszabb a helyzet, ugyanis a majrécsík szélét jelző “2CT” felirat is szépen kapott a
szűk hegyi ösvényeken, mégis, most 3,59 mm mutat a digitális mérce, vagyis ugyanazt a bő másfél
millimétert “vesztettük”, mint az abroncs középső futófelületén.
A Metzeler is hasonló eredményekkel büszkélkedhet, ugyanis az egyszemélyes használatból fakadó
magasabb tempó, és sportosabb vezetési stílus sem tudta kikezdeni a tartósságáról híres abroncsot.
A középső felületen 4,9 – 5,1 mm-es értékeket találtunk, míg a szélen nagyjából négy és fél
millimétert, vagyis ebben az esetben is átlagosan két milliméter kopásról beszélhetünk. Az extrém
körülmények mellett – melyek hazai utakon aligha reprodukálhatóak -, ez kimondottan erősnek
mondható, hiszen nem jellemző, hogy itthon több ezer kilométert gyűjthetnénk a gumikba folyamatos
szerpentinezéssel, illetve az olasz autópályák hegyvidéki szakaszaira jellemző, folyamatosan
kanyargó, 120-140-es tempójú és nagy szintkülönbségekkel tarkított szakaszaira sem találunk
megfelelő ellenpárt a közelben.
A gumik jól vizsgáztak, és nem csak a tartósságuk miatt. Esőben sajnos (vagy szerencsére?)
nem volt alkalmunk tartósan tesztelni őket, hiszen a négyezer kilométer alatt mindössze egyetlen,
nagyjából tizenöt perces zápor tarkította a kellemesen meleg időjárást, de összességében
elmondhatjuk, hogy semmilyen zavaró tényezőt nem tapasztaltunk, ami kompromisszumra
kényszerített volna minket. Kellemes meglepetés, hogy a tartósság már nem megy a tapadás,
vagy a gyors felmelegedés rovására, sőt, az ettől kisebb futásteljesítményű gyári gumiktól
jobb és kiszámíthatóbb tapadást észleltünk a túra alatt.
Most újabb kihívásokat keresünk: a forró déli tájak után most jöhet a cidri, megnézzük, hogy miként
vizsgáznak az örökéletű abroncsok tíz fok alatt, a hideg északon. Jön az újabb négyezer kilométer.
A Michelin Pilot Road 3 és a Metzeler Z8 Interact gumikat a www.R17.hu gumiáruház biztosította
(személyes átvétel esetén is add le a rendelést)
Terrex Kft,, 4031 Debrecen, István út 112
Motorgumi Szakértő Email: szabo@r17.hu |
|
Technikai kérdések Email: soltesz@r17.hu Mobil: +36 (30) 440 5161
|
|
Szállítási és számlázási információk Email: lorincz@r17.hu Mobil: +36 (30) 299 5169
|