00000
|
elégedett vásárló 2007-óta |
Képeket ugyan már láthattatok (Facebook) a katari gumitesztelésünkről, de a konkrét tapasztalatainkról csak telefonos beszélgetések és emailes válaszok során tudtunk beszámolni nektek. Viszont úgy gondoljuk, hogy ti is nagyban hozzájárultatok ahhoz, hogy a Michelin minket választott ki egy ilyen presztízsértékű útra, amikor közvetlenül a szezonnyitó MotoGP hétvége után utazhattunk Katarba, kipróbálni, hogy milyen teljesítményt nyújt a Michelin új utcai szupersport abroncsa, a Pilot Power RS.
Az éjszakai repülés után kellemes 24°C-os időjárás fogadott minket, továbbá a lélegzetelállító arab kultúra és szemet gyönyörködtető pompa minden egyes helyszínen. Másnap egy kellemes reggeli után izgatottan vártuk a busz érkezését, mely kiszállított minket a Losail International Circuit-re. A pálya hangulata szintén hatalmas színvonalat képvisel, mindemellett tökéletes időjárás fogadott minket a maga napsütéses 32°C-jával. A kedélyeket már csak a látvány fokozta, mely a boxutcába lépve fogadott minket, mivel az összes európai és japán gyártó literes sportmotorját felsorakoztatták - félelmetes látvány volt.
Az első sokkhatás után több technikai meeting következett, ahol részletesen bemutatták nekünk az abroncs tervezési folyamatát és technikai felépítését. Többször is kiemelték egy mondat fontosságát a bemutató során: „ a Power RS nem verseny abroncs, ez egy 100%-ban utcára szánt termék”. Ugyan a gumi profilja és kinézete első benyomásra nem ezt sugallja, viszont a Michelin különös figyelmet fordított arra, hogy a fejekben rendebe tegye azt, hogy ez utcai sportgumi.
Hadd térjünk ki egy kicsit a technikai jellemzőkre, főként olyan újdonságokra, melyek kiemelik a mezőnyből a Power RS-t. Az egyik ilyen az ACT+ technológia, melyet először ebben az abroncsban alkalmaztak a mérnökök és röviden annyit takar, hogy a hátsó abroncs felépítése több részből tevődik össze. Ennek a fő motivációja az volt, hogy egy „szimpla” karkasz réteg alkalmazásával nem lehet azt a szerkezeti merevséget elérni, ami kellő stabilitás-érzetet nyújt nagy dőlésszögek esetén, valamint komfortérzetet egyenesfutás során. Ezt tovább fokozza a vállrészeknél alkalmazott átlapolás, mellyel az abroncs vállrésze is plusz merevítést kap, de bővebben a későbbiekben még írok róla. További érdekesség még a hátsó abroncs esetén az oldalfal megemelt anyagsűrűsége (ez az érték sokkal magasabb, mint az érintkezési felület esetén), mely szintén hozzájárul a stabilitás javulásához, valamint a még pontosabb visszajelzésekhez.
Természetesen nem csak a hátsó profil maradt érintetlenül, hisz az első gumi ugyan olyan fontos szerepet játszik a motor irányíthatósága során, mint a hátsó párja. Az előd Power 3 volt az összehasonlítási alap, melyhez képest az abroncs profiljában nagy különbségek mutatkoztak – ezt pedig a Michelin prezentációja is alátámasztotta. A legnagyobb meglepetés a legelső kanyarban azonnal jelentkezett, ahol a Power 3 után a Power RS-el kanyarodva konkrétan beestem a kiválasztott ívre. Ezt a tulajdonságát a guminak úgy érték el a mérnökök, hogy az alkalmazott karkaszt csupán 1-2 mm-el szabták keskenyebbre, ehhez igazítva még a kopó réteget is, kaptunk egy olyan első profilt, amely egy nagy pozitív ugrás az előző generációhoz képest. Az irányíthatóság, a kiválasztott kanyarív, a bekormányzáshoz szükséges erő nagysága, a felegyenesedési hajlam minden tekintetben messze jobb, mint vártam, és felülmúlja a régi modell teljesítményét. Viszont itt most én is megismételném a mérnökök szavait, hogy egy utcai abroncsról beszélünk.
A pálya betanulása a már említett Power 3-mal történt és egy szabadon választott motorral, az én esetemben S1000RR-el. Csupán annyi volt a szervezők kérése, hogy miután lejövünk a pályáról, azonnal üljünk át egy ugyanolyan motorra, mely már a Power RS-el van szerelve. Itt ért az előbb említett meglepetés, miután kihajtottam a boxutcából és némi gyorsítás után az első kanyarhoz érve a „megszokott” erővel akartam elfordítani a motort, ekkor szembesültem a már korábban is említett óriási különbséggel a két első abroncs között. Konkrétan a rázókő dobott vissza az aszfaltozott részre, hála az új profilkialakításnak, annyival kevesebb erőt kell kifejteni a bekormányzáshoz. Erőteljes kigyorsítás esetén is stabil és kezelhető maradt a motor hátulja, ellenben a Power 3-mal fokozottan kellett figyelni hasonló helyzetben. Gondoltam ennek fele sem tréfa és a következő kanyarban máris sokkal szűkebb íveket választottam, magasabb bemeneti sebességgel. A gumi csak tette a dolgát, egy pillanatra sem éreztem egyik motorral sem azt, hogy a gumi szabna határt az elérhető tempónak.
Mivel utcai abroncsról beszélünk, mondhatni konzervatívak voltak az abroncs nyomásának beállításával, hidegen 2,1/1,9 BAR-os értékekkel indítottak minket útnak. Első körben bár sokallottam, rá kellett jönnöm, hogy így működik megfelelően az abroncs, utcai guminál ez így a tökéletes ilyen felhasználási körülmények között. Érezhető volt a hátsó gumi merev oldalfal része, hisz minden egyes kigyorsítás során elképesztő merevséggel feszült neki az abroncs az aszfaltnak, egy pillanat erejéig sem keltette azt a benyomást, hogy nem fog az abroncs, vagy ne adna időben visszajelzést a tapadás elvesztésének határáról. Itt meg kell jegyeznem, hogy az új motorok fejlett elektronikai segédeszközei sokat segítettek a biztonságos motorozásban, viszont a POWER RS-el szerelt motorok esetén a kipörgésgátló igen ritkán avatkozott be, holott nem a legerősebb fokozatra volt állítva.
Nálam jelesre vizsgázott az abroncs minden tekintetben. A továbbiakban még volt szerencsém R1M-el, az Aprilia RSV4 RF-el, az új 10-es Ninjával és a legexkluzívabbnak számító 1299 Panigale S-el is egy-egy etapot menni és feszegetni a gumi határait. Mind a motorok és mind a gumi kiválóan teljesítették a villanyfényes estét, egy igazán tökéletes alkalmam nyílt arra, hogy teszteljem a Michelin új utcai szupersport gumiját, a Power RS-t.
Konklúzióként levonhatjuk azt, hogy a MotoGP-ben szerzett tapasztalatokat sikeresen átültette a Michelin egy utcai abroncsba, ezzel egy tökéletes terméket létrehozva a nagyérdeműnek. Jogosan merülhet fel bennetek a kérdés, hogy ha ilyen jól viselkedett a gumi pályán és ilyen lágy összetevőket alkalmaztak, továbbá igen-igen alacsony mintázottsági arányt használtak a tervezés során, akkor mennyire lesz tartós, továbbá mennyire lesz jó változékony időjárási körülmények között a gumi? Nos, a Michelin erre is gondolt, és azonos körülmények között az összes új versenytársával összehasonlítva, a Power RS akár +20%-al hosszabb élettartammal rendelkezik, mint bármelyik kategóriabeli konkurense. Volt szerencsém ezt élőben is látni, hisz nem takargatták előttünk a használt, levetett darabokat sem, 60 körös hátsó abroncsokat mutattak nekünk, melyeket, higgyétek el, senki sem kímélt, és alig-alig volt megfigyelhető és mérhető kopás a gumikon.
Mivel ez egy utcai abroncs, elkerülhetetlen az a szituáció, hogy nedves körülmények között is használnunk keljen. Mégis, az alacsonyabb mintázottsági arány mellett is sikerült azt elérni, hogy az elődmodellnél azonos érintkezési felület esetén is több mintaárok találkozzon az útfelülettel, ezáltal elvezetve és kiszorítva a vizet a gumi alól. Ennek a bemutatására is gondoltak a teszt szervezői, ugyanis egy fellocsolt pályán kellett 80km/h-ról ABS nélküli motorokkal vészfékezést végrehajtanunk, az abroncs pedig végig kontrollálható és stabil maradt, egy pillanatnyi bizonytalanságot sem mutatva. Ez volt az a pont, ahol a Power RS végképp meggyőzött minden pilótát arról, hogy 2017-ben ezt a teljesítményt kell nyújtania egy utcai szupersport abroncsnak.
Remélem, hasznosnak találtátok a beszámolóm, ha további kérdésetek van, az oldalunkon a telefonszámunkra kattintva megtaláltok minket, ha pedig konkrétan tőlem vannak kérdéseitek, akkor Norbit válasszátok
A közösségi médiában is állandó a jelenlétünk, ha a legfrissebb motoros hírekről első kézben szeretnél értesülni, a facebook.com után írd az /R17.hu-t, vagy csak kattints a lentebbi ikonok egyikére. A Youtube-on motorgumikról találhatsz termékvideókat, a Google+on pedig mindenből egy kicsit többet adunk, több kép, több videó.
Thank you for unraveling the beauty of one natural pearl with your eloquent words. Each comment felt like a poetic journey, celebrating the unique allure of these ocean-born treasures.
(személyes átvétel esetén is add le a rendelést)
Terrex Kft,, 4031 Debrecen, István út 112
Motorgumi Szakértő Email: szabo@r17.hu |
|
Technikai kérdések Email: soltesz@r17.hu Mobil: +36 (30) 440 5161
|
|
Szállítási és számlázási információk Email: lorincz@r17.hu Mobil: +36 (30) 299 5169
|